تبلیغات
دفتر مشق - از حنجره خود مراقبت کنیم
دفتر مشق
اللهم عجل لولیك الفرج

به نام خالق یکتا

از آن جا که معلمین مجبور به استفاده ی مداوم از صدایشان می باشند لازم است قبل از آن که این عضو مهم و حیاتی را برای تدریس به خطر بیندازند اطلاعاتی در مورد نحوه ی مراقبت از تارهای صوتی و حنجره شان کسب نمایند. به همین دلیل توضیحات زیر برای اطلاع بیشتر آمده است.

http://oi39.tinypic.com/esnlu1.jpg

پیشگیری همیشه بهترین نوع درمان است. هر چه مردم بیشتر در مورد صدایشان بدانند، بیشتر قدر اهمیت و ظرافت آنرا می دانند. آموزش به ما كمك خواهد كرد تا بیاموزیم چگونه از صدای خود مراقبت كرده، آنرا برای نیازهای شخصی و شغلی پرورش داده، و آنرا سالم نگه داریم. حتی مقدار كمی آموزش حرفه ای صدا، تفاوت های چشمگیری را سبب می شود. پرهیز از صدمه زدن به صدا، مخصوصاً دخانیات، مهمترین اصل است. اگر مشكلات صوتی ظاهر شوند، می بایست بی درنگ مراقبت های پزشكی را مد نظر قرار داد. از اوایل دههء 1980 همدستی و همكاری بین متخصصین رشته های مخلف اعم از متخصصین حنجره، آسیب شناسان تكلم، مربیان آواز، مربیان بیان بازیگری، و بسیاری متخصصان دیگر علاوه بر خود استفاده كنندگان از صدا، باعث پیشرفت و انقلاب چشمگیری در مراقبت از صدا شده است. پیشرفتهای تكنولوژی، كشفیات علمی، و تكنیكهای نوین درمانی بدست آمده در این زمینه، سطوح جدیدی از توجه به درمان تخصصی پدید آورده و بهبود شگرفی را در مراقبت های موجود برای مشكلات صدا ایجاد كرده است.

اگر به خوبی از صدا مراقبت شود، حتی در هنگام استفاده طولانی مدت از آن، ویژگی مهیج و پرطراوت خود را حفظ خواهد كرد.

روشهای پیشنهادی زیر، روش های بسیار ساده و قابل اجرایی هستند که در صورت رعایت کردن آنها ، فرد هیچگاه دچار خستگی صدا و آسیب به حنجره نمی‌شود.

 

۱. سعی کنید در فواصل زمانی کوتاه مرتباً آب بنوشید در حد چند جرعه. نوشیدن۱۰-۸ لیوان آب روزانه توصیه می شود. نوشیدن مکرر آب ، باعث روغن کاری تارهای صوتی و رفع خستگی حنجره می شود.

۲. هر روز صبح و شب غرغره کنید (Gargling) با غرغره کردن ، ارتعاش خفیفی در تار آواها ایجاد می شودکه باعث Relax تارهای صوتی و رفع خستگی آنها می شود.

۳. سعی کنید روزانه مخصوصاً بعد از کلاس آدامس بجوید، با این‌ کار هم ترشح بزاق را افزایش داده‌اید هم با عمل جویدن، بطور غیرمستقیم حنجره خود را Relax کرده اید.

۴. در صورتیکه مایل نیستید آدامس بجوید، عمل جویدن را هر صبح و شب انجام دهید. جویدن (Chewing)باعث ورزش عضلات فک ها و حنجره می شود.

۵. در مواقعی که احساس خستگی می کنید صدای ر /r/ را بصورت مداوم بگویید. با یک بار امتحان کردن این عمل خود متوجه می‌شوید که لرزش خفیفی در حنجره ایجاد شده و تارهای صوتی را آرام می‌کند.

۶. گفتن صدای ق /q/ پشت سرهم که باعث ارتعاش و استراحت تارهای صوتی می‌شود.

۷. موقع بلند کردن اجسام سنگین ، یک بازدم عمیق انجام دهید. این کار از تماس بیش از حد تارهای صوتی پیشگیری می کند.

۸. در صورت امکان در کلاس درس، از بخور استفاده کنید. ترجیحاً فقط بخور آب گرم و هیچ داروی گیاهی به آن اضافه نشود.

۹. در موقع صحبت کردن با دانش آموزان دقت کنید که سر و گردن خود را صاف نگه دارید و سرتان به یک سمت خم نباشد. این کار باعث عدم تقارن در انقباض تارهای صوتی شما می‌شود و خستگی حنجره را زیاد می کند.

۱۰. موقع صحبت کردن با تلفن (خصوصاً تلفن بی سیم) سر و گردن را صاف نگه دارید و از خم کردن سر و گردن برای نگه داشتن گوشی تلفن استفاده نکنید و موقع صحبت طولانی با تلفن مرتب گوشی راجابجا کنید.

۱۱. در صورتی که ترشح پشت حلق دارید از پاک کردن گلو استفاده نکنید که بیشترین آسیب را به حنجره شما وارد می کند. ترجیحاً پاک کردن گلو را بی صدا انجام داده یا آرام سرفه کنید.

۱۲. از مصرف ادویه جات تحریک کننده حنجره پرهیز کنید.

۱۳. از پچ پچ کردن (whispering)بپرهیزید. زیرا بیشترین آسیب را به تارهای صوتی می‌زند در حین نمازخواندن دقت کنید که با صدای آرام نماز بخوانید. خصوصاً در موقع رکوع، چون پچ پچ ، فشار هوای پشت تارهای صوتی را زیاد کرده باعث خستگی و گرفتگی صدا می‌شود.

۱۴. در حین صحبت کردن سر کلاس، در فواصل زمانی چند بار ، دم و بازدم عمیق انجام دهید.

۱۵. در کل سعی کنید  با سرِ خم شده زیاد صحبت نکنید. مستقیم ، روبرو را نگاه کرده و زیر و بمی صدای خود را کنترل کنید.

۱۶. هر شب بعد از تمرین غرغره ، زبان را تا جایی که می‌توانید بیرون بیاورید و چند ثانیه نگه دارید اینکارباعث رفع خستگی زبان و حنجره می‌شود.

۱۷. زبان را در دهانتان در جهات مختلف بچرخانید به لثه ها و گونه ها فشار بیاورید و فرض کنید چیزی به لثه شما چسبیده و شما می خواهید با زبان آن را جدا کنید. این عمل موجب کاهش خستگی عضله زبان و تار آواها می شود.

۱۸. لبها را روی هم گذاشته با گفتن صدای ب /b/ بلرزانید این عمل هم باعث استراحت لبها و هم زبان وحنجره می شود.

۱۹. زنگ تفریح سعی کنید بیشتر به حنجره خود استراحت داده و آرام آرام چای کم رنگ یا ترجیحاً آب گرم بنوشید.

 

این تمرینات هرچند ظاهراً ساده به نظر می رسد ولی شما می‌توانید با چند بار امتحان کردن آنها،  آرامش را در زبان، حلق و حنجره خود حس کنید.

 

منبع: اینترنت




برچسب ها: چگونه از حنجره خود مراقبت کنیم، چگ.نه، حنجره های سالم برای معلمان، مراقبت از حنجره، آموزش فرهنگیان، حفظ و نگهداری تارهای صوتی، ریلکسیشن حنجره برای معلم های عزیز،
نوشته شده در تاریخ جمعه 9 خرداد 1393 توسط ارژنگ