دفتر مشق
اللهم عجل لولیك الفرج

با سلام و خداقوت خدمت همکاران محترم پایه ششم و البته تمتمی بازدیدکنندگان وبلاگ دفتر مشق. در این پست به بررسی برخی از سوالات همکاران درباره درس ریاضی پایه ششم پرداخته شده است. متاسفانه در بعضی موارد پاسخ ها سطحی هستند...

 

1) روش تدریس ریاضی پایه ششم به چه صورت است؟

در آموزش هر درس این فرایند پیشنهاد می شود:

1) با فعالیتهای دست ورزی كه دانش آموز در منزل انجام می دهد. مفهوم برای دانش آموز معنی دار می شود. این فعالیت را معلم می تواند خودش با تجربه آموزشی كه دارد و یا فعالیتهایی كه در اختیار قرار می گیرد انجام دهد.

2) فعالیت مربوط به كتاب را دانش آموزان به صورت گروهی یا انفرادی (بسته به جمعیت كلاس) انجام می دهند و معلم جمع بندی می كند.

3) با انجام كار در كلاس هم معلم دانش آموز را از نظر درك ارزیابی كرده و و هم دانش آموز خود را ارزیابی می كند.

4) با انجام تمرین در منزل تثبیت یادگیری در دانش آموز به وجود می آید. با دادن فعالیتهای دست ورزی دیگر از دانش آموز بخواهید آن مفهوم را بسازد.

در راهبردهای حل مسئله با توضیح معلم دانش آموز همراه با معلم راهبرد را درك كرده و در مسائل از آن استفاده می كند.

 

2) ارزشیابی كتاب پایه ششم به چه صورت است؟

ارزشیابی كتاب پایه ششم به صورت كمی است.

 

3) آیا حتماٌ فصول کتاب باید به ترتیب تدریس شود؟ یا اینکه می توان فصل اول را با توجه به مشکل بودن آن را بعد از چند فصل دیگر تدریس کرد؟

فصل اول كتاب فصل مشكلی نیست چون دانش آموز تمامی این مفاهیم را یاد گرفته است در اینجا نوع نگاه به مفهوم تغییر كرده یعنی دانش آموز همان دانسته های خود را از منظر دیگر می بیند. چون فصل ها در امتداد یكدیگر هستند بنابر این نمی توان ترتیب آموزشی را تغییر داد.

 

4) چرا در تصویر عنوانی و نیز فعالیت ها از کشور مصر نام برده شده است؟

تصویر تاریخی برای دانش آموزان جذاب است و قدیمی ترین مقالات در مورد کسر و عدد مخلوط در منابع مربوط به مصر باستان یافت شد. دانشمندان ایرانی مانند خوارزمی این مفاهیم را به كار بردند و در حل مسائل از آن استفاده كردند.

 

5) با توجه به اینکه در پایه پنجم واحد کسر ها برای دانش آموزان معرفی شده بود. چرا در کتاب ششم بعضی جاها واحد داده نشده است؟

چون دانش آموزان در سال های گذشته با کسر و مفاهیم آن آشنا شده اند و باید بتوانند با توجه به مخرج کسر واحد را تشخیص دهند.

 

6) آیا می توانید راجع به واحد بیشتر توضیح دهید.

واحد نوعی قرار داد است كه ما بسته به نوع پدیده انجام می دهیم به عنوان نمونه اگر یازده مثلث به هم پیوسته داشته باشیم و بخواهیم را روی آن نشان دهیم می توانیم چهار مثلث را به شیوه های متفاوت یك واحد در نظر بگیریم پس دو دسته چهارتایی از مثلثها و یك سه تایی از مثلث ها می شود. یا در صفحه اول فصل دوم تنوع واحدها را می بینید كه بسته به نوع اتخاب واحد عدد مربوطه را می نویسیم.

 

8) با توجه به اینکه دانش آموزان در پایه پنجم عملیات های کسر و عدد مخلوط را خوانده اند چرا کتاب تاکید روی گسترده نویسی و نمایش روی محور اعداد و همچنین نمایش تصویری کسر و عدد مخلوط دارد؟

گسترده نویسی عددی قدرت استدلال عددی را در دانش آموز رشد می دهد و حتی ابزار مناسبی در محاسبات ذهنی می باشد. نمایش عدد روی محور اعداد به درك دانش آموز به عدد به عنوان طول كمك می كند. نمایش تصویری درك تصویری دانش آموز را نسبت به مفاهیم تغییر می دهد.

 

9) چرا در کتاب ابتدا، سوال ها و فعالیت های دشوار مطرح شده وسپس فعالیت ها با چالش کمتر بیان شده است؟

رویكرد آموزشی حل مسئله و فعالیت محور است. در بعضی از فعالیتها چون آموزش در راستای دانسته های قبلی معلم است تصور همكاران این است كه چالش كمتری مواجه است اما چون نگاه جدید به بعضی از فعالیت ها وجود دارد همكاران تصورشان بر این است كه چالش زاست...!

 

10) تقسیم کسر بر کسر روی شکل را چگونه توضیح دهیم؟

ابتدا با فعالیت دست ورزی دانش آموز فرایند عملیات داده شده را در منزل انجام می دهد. در كلاس مفهوم تقسیم را به صورت كلامی بیان می نماییم تا دانش آموز درك نماید كه دنبال چه چیزی است سپس كلام آنها را به صورت تصویری نمایش می دهیم سپس از دانش آموز می خواهیم فعالیت تقسیم را به صورت دست ورزی و به صورت تصویری در منزل انجام دهند.

 

11) اگرنقاط وسط دو تا از اضلاع یک مثلث را به هم وصل کنیم چه رابطه ای بین این پاره خط وضلع سوم مثلث وجود دارد؟

این پاره خط موازی ضلع سوم مثلث است و همچنین نصف آن نیز می باشد. (متناسب هستند)

 

12) آیا کسر همان نسبت است؟

خیر، کسر نمادی است برای نشان دادن نسبت ها، نسبت ها را می توان جابه جا کرد مثلا 1به 3 یا 3 به 1 ولی کسر را نمی توان جابه جا کرد. فقط وقتی می توان کسر را نسبت دانست که جنس دو کمیت یکی باشد. مانند: 45دقیقه چه کسری از یک ساعت است یا نسبت 45 دقیقه به یك ساعت مثل 3 به 4 است. نسبت ماشین به چرخ که 1به 4 است را نمی توان کسر در نظر گرفت.

 

13) چگونه دوران 90درجه را برای پرچم نسبت به یک نقطه نمایش دهیم؟

ابتدا دانش آموز باید بتواند زاویه 90 درجه را در جهت های مختلف ببیند سپس از دانش آموز بخواهیم یك خط را به اندازه 90 در جه در جهت حركت عقربه های ساعت بچرخاند آنگاه خطوط مختلف را و خطوط شكسته به هم متصل را به اندازه 90 در جه بچرخاند، سپس از انتهای پرچم به نقطه وصل می کنیم با توجه به شعاع فرضی بین انتهای پرچم و نقطه در جهت عقربه های ساعت به اندازه 90 درجه کمان می زنیم (فرضی) تا نقطه‌ی ابتدای پرچم به دست آید برای نقطه ی انتهای پرچم و نیز نوک پارچه پرچم چنین عمل می کنیم.




برچسب ها: ساختار كتاب پایه ششم به چه صورت است، روش تدریس ریاضی پایه ششم چگونه است، ارزشیابی كتاب پایه ششم به چه صورت است، در درس ریاضی ششم دبستان آیا حتماٌ فصول کتاب باید به ترتیب تدریس شود، کمی یا کیفی، آموزش مطالب ریاضی پایه ششم دبستان، تقسیم کسر بر کسر روی شکل را چگونه توضیح دهیم، حل سوالات ریاضی ششم ابتدایی، چگونه دوران 90درجه را برای پرچم نسبت به یک نقطه نمایش دهیم، ؟، دفتر مشق،
نوشته شده در تاریخ شنبه 7 مرداد 1391 توسط ارژنگ
نمایش نظرات 1 تا 30